fredag 27 maj 2011

Min andra graviditet Del 2

Blir lite blandat av min dagbok och lite till, skrev rätt kortfattat då. Plus att det var inte så lätt med venflon på höger hand.



27 juni 2010 (Söndag)

Vakna strax vid kl 05 på morgonen av att jag trodde att jag kissa på mig. Satte mig upp i sängen (var på N´s gamla rum på golvet eftersom vi renovera vårt sovrum) kom mer plus att där kom blod också. Var trött och chockad. Vad händer? Vattnet gott eller moderkakan lossnat? Inte alltid så lätt klockan fem på morgonen. Rädd och redan helt hispig skriker jag på T "Ring förlossningen!" Vi båda var helt förvirrade jag springer in på toa för att inte få vatten och blod överallt. Samtidigt tänker jag det går snabbare att ringa 112. 

Jag ringde och T packa, för jag visste att jag inte skulle komma hem. 112 koppla in förlossningen och alla vi tre prata. De trodde inte ambulans behövdes och vi fick ta oss in själva. T ringde mina föräldrar och sa att de fick komma hit pga att mitt vatten gått i v28+6.  De blev jätte chockade. När de kom körde vi in, N hade hela tiden sovit och sov tills han vakna kl 07.20. Skönt.

Väl inne håller de på att renovera och akutingången är inte 5m från förlossningshissen. Vi får gå typ flera km känns det som innan vi kommer fram och massor av vatten kom där så klart. Väl uppe togs prover CRP under 8 BT 130/75 samt temp 37,6.

Efter en stund fick vi göra ultraljud och läkaren konstatera det vi redan visste... Vattnet hade gått. Allt ok annars. Inte öppnat mig osv. Beräknad vikt 1286gram, huvud diameter ungefär 7cm. Kom tillbaka till förlossningsrummet och där fick vi frukost. Ringde runder och berätta samt ringde för att kolla N, saknar honom nu... Skrickit 1,5h på kvällen efter mig.

Tiden gick väldigt snabbt till kl 14. Sprutor (bricanyl), kortison (M´s lungor) Japp vi kalla honom redan M blev det pga vad som hände. Kändes helt rätt. Antibiotika mot infektionsrisken. T hämtar saker hemma. Vi får även besöka Neo och titta. Ser en liten tjej 29+1 förlöst 28+5. (lilla F som vi träffar lite då och då nu ;).

Mamma och N kommer med mat. T och N åker hem strax efter 16. Tittar tv, mamma varit här med saker. Ny CTG ikväll hade 4-5 sammandragningar. Allt ok, fick även blodförtunnande spruta. Snart dax för att sova.



28 juni 2010 (Måndag)

Varit vaken mycket inatt somna efter 23. Vakna av bebisar och var uppe lite på toa vid 02. M böcka mycket och hade lite sammandragningar. Vakna vid halv 7 och kunde inte sova mer. Vid 8 var det dax för min koll. CRP 9, Hb, kortison spruta nr2 som jag blev lite spidad av ;), järntablett och antibiotika. Temp 36, 7.

Ringde T redan kl 0640, N sakna mig nu imorse igen. Ledsen vid lämning men ok när jag ringde vid 9. Prata med mamma. Var tvungen och fixa lite. Ringde till cheften, försäkringskassan, familjerätten osv. Nästan allt fixat. Saknar mina killar. Känns jobbigt att N mår dåligt. S ringde så snäll ska få en present sen, förkyld så kommer en annan dag och hälsar på.

Tagit CTG rämsa. Han lever! Mindre sammandragningar. Fått duscha nu, skönt! Fått lite lunch, väntar på att T ska komma. Sen blir det lugnt tills T o N kommer i eftermiddag. Har fått övningar att göra eftersom jag är sängliggandes till M kommer. Får typ bara gå på toa, sitta och duscha.

Fick sammandragningar och blödde mer. (Vid 15-16) Fick åka på ett nytt ultraljud. Tapp 3cm men öppen in ifrån ca 1,5cm. Öppen 1cm i bredd inne också. Läkare K ringer Neo, plats finns. Fick bricanyl på kvällen och allt lugna ner sig. Sov väldigt oroligt den natten.


De två kommande dagarna kommer i DEL 3. Dagen innan M kom och dagen som jag kl 14 sa att jag inte i alla fall får en juni bebis. Vad jag hade fel! Kl 16:48 är han ute!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar